KOMUNISTI SRBIJE U DRVARU

Dana 25.maja 2019.godine aktivisti „Komunista Srbije“, „Udruženja Jugoslovena“ iz Lajkovca i sekcija šeste ličke brigade položili su vence na spomen obeležje partizanskim borcima Drvara. U sastavu naše delegacije priključila se i jedna devojčica po imenu Petra iz partizanske porodice. Bile su prisutne partizanske boračke organizacije iz svih delova Jugoslavije.

Oko 13h ispred pećine u Dravaru održan je miting gde su govorili predstavnici opštine i boračkih organizacija.

 

KOMUNISTI SRBIJE OBELEŽILI DAN MLADOSTI

Dana 25. maja 2019. godine aktivisti Partije „Komunisti Srbije“ položili su cveće na grob Maršala Josipa Broza Tita zajedno sa drugovima iz SKS i KP. I ove godine „Kuću cveća“ su posetili građani iz svih delova SFRJ. Primetno je bilo prisustvo  većeg broja delegacija iz ostalih republika nego iz Srbije.

Aktivisti naše partije podelili su nekoliko stotina  primeraka časopisa „Komunist“. Časopis je jedini  komunistički magazin koji se štampa na teritoriji Jugoslavije.

Nadamo se da će sledeće godine na ovaj datum biti prisutno više komunista.

ВЕК И ПО МАРКСОВОГ КАПИТАЛА

Пре 150 година Карл Маркс је у Хамбургу објавио књигу од 800 страна. Пет година после, књига, тачније први део Капитала, почиње своју путању око света. Више је него симптоматично да је тадашњи руски цензор,извесни Скуратов, само махнуо руком поводом превода (који је, иначе, дело економисте Данијелсона): нека иде књига, она јесте набијена одређеним негативним набојем, али је нико неће разумети, превише је апстрактна и, најзад, уопште се не односи на Русију, одише логиком страности, добро описује логику „неплаћеног рада” на Западу, али не критикује појединце него „само” „систем” (!).Дозвољавање превода Капитала је ођекнуло као изненађење, пре се то може приписати каприциозности и хировитости цензора: у истом времену су, рецимо, цензори забрањивали Хобсов Левијатан, чак и сва остала дела Маркса и Енгелса, издавач Пољаков је морао доживети да су му цензори спалили Дидроова дела на руском. Но Скуратов (нешто прецизније, половину рукописа је читао Скуратов а други део А. Де-Роберти) дубоко греши: у Русији ће се продати и последњи примерак књиге која убрзо врши снажан утицај на различите мислиоце у узаврелој земљи и доживљава широку ецепцију.

Дакако, Капитал никада није био невино, питомо теоријско остварење које се може лако класифиовати у погону академског света; домет дотичне књиге, снага артикулације нас не оставља на миру ни после толико година. Капитал убрзо постаје познато дело и  едставља реперну тачку за различите покрете који се ломе око превазилажења капитализма. Додуше, Скуратов је имао право, тачније, он је грешио на начин да је бацио светло на херменеутичку ситуацију око Капитала: књига је сразмерно тешка, штавише она нужно изазива херменеутичке способности човека који је становник капитализма. Маркс искушава извесну сатисфакцију, раније се морао жалити на „конспирацију ћутања” поводом књиге; мада у поговору другом издању он тврди да је Капитал наишао на широки пријем код немачке радничке класе, то треба разумети ипак резервисано. Више приличи ситуацији његова оцена да је у Немачкој политичка економија остала „инострана наука”. И више важи Марксов пркосни фиале поводом предговора првом издању када цитира „великог Фиорентинца”: „Ти иди својим путем а свет нек прича што хоће” (интересантно, Мозес Хес, кога је Маркс раније нападао, имао је високо мишљење о првом тому Капитала и намеравао је да пише позитивну рецензију о њему. Бележимо још и француски превод (1872-1875): то је последњи превод за време живота Маркса који је истовремено и редигован од стране аутора – Маркс је желео да књигом интервенише на француској сцени и да разгради Прудонов још увек постојећи утицај. Сам Маркс је уприличавао значајне напоре да нађе адекватног преводиоца, већ се 1867. обратио издавачу Лудвигу Бихнеру (иначе, брату славног писца, Георга, аутора Војцека) са намером да убрза превођење Капитала. Касније, одређени актери (као Швајцарац Шарл Келнер, који је прекинуо рад на преводу Капитала због тога да би преводио Осамнаести БрумаиреáЛоуиса Бонапарте) су започели рад, али га нису завршили, а Жозеф Роа преводилац Фојербаха те нека врста посредника између Фојербаха и Прудона, али не и човек који разумева хегеловску терминологију), који се на крају потписивао као преводилац, није био по Марксовом укусу (као што знамо из детаљног описа Жан Пјера Лефевра, германисте који је превео Капитал на француски, али тек 1983. године3). После

француског превода долази пољски (1884-1890), дански (1885), шпански (1886, Пабло  Кореа и Зафрила), италијански (1886, Џеролано Бокардо) и енглески превод (1887). Данијелсон је иначе превео и други (1886) и трећи том (1896), као и другу едицију првог тома (1898), његова заслуга је огромна у погледу посредовања Капитала.

При томе, сама рецепција скрива многа изненађења. Упркос томе што су пљуштале и критике у односу на књигу, многи су се дивили књизи. Капиталу су одавали признање чак и такви теоретичари од којих се то тешко може очекивати. Тако је, тачно пре 50 година, Мартин Бронфенбренер,амерички економиста, поводом 100. годишњице Капитала – у самом храму америчког економског дискурса, у Америцан Ецономиц Ревиењ – изјавио

следеће: „ако ме неко пита ко је највећи социјални теоретичар свих времена,онда ћу рећи да је то Карл Маркс, мада ја нисам марксиста, имам превише буржоаских елемената у себи… Капитал је једна од најутицајнијих, али не и често читаних књига свих времена”.4 Нека се на основу оваквих исказа суди о пост-социјалистичкој декаденцији која истискује дотичну књигу из образовног система, те и из владајућег теоријског поља.

Не може се тачно знати број превода Капитала, можда ћемо ове године доспети до нових података. Непрегледна је дотична преводилачка пракса. Књига се може читати на многим језицима, пре неколико година сам, нпр., уочио чињеницу да је Капитал други пут преведен на персијски језик.5 Југословенски превод, како то знамо од учесника, захтевао је нову језичку праксу: превод је херојски, данас би захтевао ревизију.6 У ствари, тешкоћа превода је иманентан део сложене рецепције: и сâми преводи су писали историје. Рецимо, Енгелс је интервенисао када је у Енглеској извесни Џон Броадхаус у часопису То-Даy преводио неке делове текста (Како не преводити Карла Маркса) тврдећи да би требало измислити нове термине: немачки термин Њертгр÷ссе (величина вредности, касније ћемо, макар једанпут, то видети поводом Марксовог разрачунавања са Рикардом) је и математички појам, те га треба поновно измислити. Сам Маркс је нпр., знамо то, инсистирао на преводу немачког појма Прозесс са ПроцÞс, или на моувемент уместо Пхеномена, како је преводилац предлагао. А у погледу вишка вредности (Мехрњерт), што је Маркс третирао као његов изум, може се исписати читава историја различитих превода; различити језици.Читалац првог тома Капитала већ среће онај расцеп, ону категоријалну поделу која дефиитивно одваја Маркса од класичних економиста: апстрактни/конкретни рад. Штавише, ова дистинкција се јавља веома рано у Капиталу, она дефиише један процес реалне апстракције која јесте „социјална супстанца вредности”. Реалност апстрактног рада значи да се апстракција (свођење конкретних радова на апстрактни утрошак у квантифиованом времену) одвија, али не ментално, него у капиталистичкој

пракси, да сама пракса производи апстракцију; ево, укратко, садржине апстрактног рада за који је својевремено још Пол Свизи тврдио да је гарант могућности не-рикардијанског читања Маркса. И не постоји ученички-лојалан однос ни према Хегелу, чак и ако нека

испољавања Маркса остављају недоумице. Тако на погрешне стазе доспева оријентација која себе назива пропонентом „систематичне дијалектике” и која са критичком намером идентифиује „хомолошки однос” између исхода Хегелове дијалектике и категорије Капитала. 33 Хомологија? Не. Ако би постојала таква хомологија шта бисмо радили са максимом која се провлачи као Аријаднина нит код Маркса, наиме, критика свега постојећег? То није Хегел. Или шта бисмо радили са модусом самореференцијалности појма код Хегела, са коинциденцијом реалног и идеалног у контексту Маркса који

децидно изјављује да се његов почетак не везује за неки појам, него за историјско-конкретно, наиме за робу? Тамо где Хегел види афимативне моменте, Маркс ће видети фетишистичке димензије. Дакако, појам рефлксивне критике је постојао и код Канта и код младих хегелијанаца, али је Маркс „скренуо” смер критике у правцу иманентног захватања једног историјског модуса начина производње.

И у Библији се зна о отпору спрам Библије, као што и Маркс зна о тешкоћама превазилажења капитализма. И овај отпор је конститутиван за разумевање Марксовог епохалног подухвата. Стога, бележимо нападе на људско стање као такво, с тим што код Маркса људске диспозиције се одмеравају у сложеном склопу еволуције људских капацитета, историјских детерминација и принуде капитализма. Постоји отпор против трансценденције капитализма, али постоји још нешто што вреди забележити и држати на уму. Нека поново следи један дужи цитат: „није довољно да на једном полу иступе услови рада као капитал, а на другоме људи који немају за продају ништа осим своје радне снаге.

Није довољно ни присилити их да се драговољно продају. У даљем развитку капиталистичке производње развија се таква радничка класа која по свом васпитању, традицији и навици признаје захтеве тог начина производње као по себи разумљиве природне законе. Организација изграђеног капиталистичког процеса производње ломи сваки отпор… неми притисак економских односа запечаћује капиталистову власт над радником”.

То да је нормално стање субјективности кризно, да је људско стање а приори обавијено значењима кризе у капитализму, Маркс је подупирао иманентно-структуралистичким анализама и синтезама. Без првог тома Капитала то не можемо разумети.

Пише Небојша Амановић

 

НАЈНОВИЈИ БРОЈ ЧАСОПИСА “КОМУНИСТ”

Све наше чланове и симпатизере обеваштавамо да на овој страници нашег сајта могу прочитати 14-ти број часописа “Комунист”. Сви заинтересовани могу преузети бесплатан штампнани примерак часописа у седишту наше партије,понедељком, средом и петком у термину од 10.00-13.00h.

Кликом на доњи линк отвориће вам се часопис у PDF формату.

Komunist #14 final

НОВО ЛИЦЕ ЛЕВИЦЕ

Како време пролази, а у питању нису само дани, већ године и деценије изa нас, тако нам се, спонтано и садржајно, намеће, сходно животним догађањима и текућој пракси, питање шта да се ради на плану политичог орагнизовања и деловања.

Живећи овде, конкретно у Београду, Србији и на Балкану, темељно посматрајући и анализирајући све оно што се догађа око нас, сматрам да би било неопходно добро анализирати све значајне чињенице и компоненте, а то су: економски, социјални, правни, материјално-здравстевни и још многи други друштвени системи који заслужују да буду још темељније анализирани од стране истинских левичара, поготово комуниста који, посматрајући живот реално, имају прилику да проуче, науче и другима пренесу све оно што је данашња реалност, ма како ју је ко називао.

Да ли треба поново поменути већ архаични слоган “неоправдане социјалне разлике“, превелике националистичке тензије, суверена доминација сваколике деснице која контролише све медије и уобличава свест ширих слојева становништва. С тим што ова појава није само пример из Србије, већ напротив, још више из свих република бивше Југославије, а у много чему и још шире и даље.

Овај свет у коме живимо није онај исти који је био до децембра 1989. године (Берлински зид, случај Чаушеску), јер многи догађаји који су ишли касније и светска глобална ситуација постају битно измењени.

Да ли се ико сећа када се од 1990. године било где јавно помињала радничка класа као значајан субјекат? Скоро нигде. Једино као потенцијални гласачи. И то свих разноразних десничарских партија.

Како је прошао 14. конгрес СКЈ свима је већ веома добро познато, и шта су нам 90-те године донеле то смо већ преживели и све веома добро схватили.

Шта рећи на чињенице које нам се сликовито приказују сваки дан – препуне пијаце, високо фреквентан саобраћај, банке крцате клијентима, потом жестока стамбена градња у Београду, што говори да извори инвестиција, тј. новца неометано циркулишу. Чији, то се још не зна, јер ширим народним масама то уопште није ни битно.

Незаинтересованост службеника државних администрација, просвета, здравство, биро рада и др. где се само отаљава посао, говоре јасно све сами од себе.

Неки нови субјекти левице, и марксистичке, углавном се баве ИК технологијама и немају много контакта са народним аудиторијумом. Свака част обимном делу Карла Маркса, Лењина и других грандиозних мислиоца, као и револуционарима типа Че Геваре, Фидела, Маоа, Тита и многих других, али ово је 21. век, и по свим дијалектичким параметрима време тече даље и неопходно је изабрати другачију стратегију и поглед на свет.

Веома добро знамо шта је глобализам, ГМО, геостратегија великих сила, концерни светских мултикомпанија и банака, све је то многима већ одавно познати и уместо да се понуди неко решење, застаје се на постојећем.

Треба размислити како се супротставити и чинити у пракси да се пред јавности комунисти и левичари поставе као адекватни борци за социјалну правду и шира грађанска права.

Не треба бити превелики познавалац психологије па сам поставити питање и дати одговор шта је то што вреди поменути за шта се боримо и шта хоћемо.

Какве ли отужне глупости и флегматичне неинтелигенције када неко изговори “Ма шта су ти тамо раније давали, неко бесплатно школовање, лечење, путовањe и безбедност, кaо да ми је то нешто.“. Та, другови комунисти, па зар то није капитално достигнуће које треба бранити жестоко и енергично!

Потом, у држави званој СФРЈ све су републике имале своје границе, главне градове и свој идентитет. Нико Србију није потчинио нити је она престала да постоји!

Данас када чекамо страни свеж новац и инвестиције, лако је одговорити многим неистомишљеницима од кога Србија зависи.

Потребно је очајати властите редове, унети нову енергију и сазнања, јер живот нуди много нових чињеница и непредвидивих ситуација.

Псеудолевица у Србији има само један циљ, а то је партиципирати у власти и ништа више. Уосталом, таква је данас у целом свету десна социјалдемократија. Популистичка и демагошка.

Када се мало боље размисли, увек се све може свести на крају крајева на један суштински значајан фактор, а то је, шта је права левица кроз светску историју створила и дала човечанству. Довољно је читати, прелистати и нешто спознати шта је она све учинила од 1848. године до 1989. Ту је исувише згуснутих и капиталних историјских чињеница које необориво говоре о идејама вредности и позитивне праксе које је она створила. Зар је неопходно подсећати на три Интернационале, радничке штрајкове, антиколонијализам и шира грађанска права.

Више пута је дискутовано о медијима, овде и шире, који комунистима у овом време нису наклоњени.

Више самопоуздања, енергичности, боље организације и рада на себи, уз нова сазнања, требало би да буду путоказ за бољу будућност.

 

Мирослав Никићевић

KOMUNISTI SRBIJE OBELEŽILI DAN POBEDE NAD FAŠIZMOM

Dana 09. 05.2019. godine Komunisti Srbije povodom Dana Pobede nad fašizmom položili su cveće na spomenik Oslobodiocima Beograda, zajedno sa drugovima iz KP i NKPJ. Nikada nećemo zaboraviti da je u NOB-u i socijalističkoj revoluciji poginulo 305 000 partizana od čega 50 000 članova KPJ, 70 000 članova SKOJ-a i isto toliko kandidata za partiju. Antikomunistička i pročetnička vlast organizator je šetnje tzv. Besmrtnog puka u kome Komunist Srbije neće učestvovati pošto je organizator zabranio nošenje simbola pobednika u Drugom svetskom ratu i na Dan pobede ubacio i ratnike Prvog svetskog rata kao i ratnike ratova1991 – 1999. Smatramo da od sledeće godine komunisti treba da budu inicijatori šetnje Besmrtnog Partizanskog Odreda gde će se nositi isključivo slike partizana i crvenoarmejaca i gde će se vijoriti crveni barjaci slobode.

NO PASARAN!

Državni udar u Venecueli u režiji neofašističkih SAD i njihovog pajaca Gvaida doživeo je debakl.Pokušaj Donalda Trampa da u jednoj suverenoj državi postavi marionetsku vladu,kako bi stvorio uslove za pljačku njenih bogatstava,završio se propašću.Mašina za stvaranje kriza diljem planete uz podršku oko 50 poslušnih državica,nesposobnih da se odupru njenoj hegemoniji,na sve načine i bez obzira na žrtve pokušava,već nekoliko meseci,da umesto legitimno izabranog predsednika Nikolasa Madura postavi čoveka obučenog u Lengliju,sedištu CIA.Na njihovu žalost,na poziv Gvaida da se silom sruši Maduro odazvala se tek šačica dezertera,te je armija apsolutnom većinom stala uz Madura.
Komunisti Srbije daju punu podršku Nikolasu Maduru i narodu Venecuele u njihovoj pravednoj borbi protiv imperijalističkih i neofašističkih SAD.

ГОДИШЊИЦА ТИТОВЕ СМРТИ

Делегација Партије „Комунисти Србије“ је и ове године положила цвеће на гроб Маршала Јосипа Броза Тита. Поред наше делегације присутни су били ЈУ Центар Тито, СКС, КП и борачке огранизације. Такође су били присутни и грађани из свих република СФРЈ. Што више време пролази то наши народи и народности схватају да је социјализам у Југославији био најпрогресивнији и најхуманији друштвени поредак на Свету.

 

KOMUNISTI SRBIJE OBELEŽILI MEĐUNARODNI PRAZNIK RADA

Kao i svake godine tako i ovog 1.maja,aktivisti partije”Komunisti Srbije”,pridružili su se protestu radnika na Trgu Marksa i Engelsa.Iako su organizatori protesta potkupljeno sindikalno rukovodstvo,naša partija je pružila podršku obespravljenim radnicima u Srbiji.Pored nas protestu su prisustvovali i aktivisti SKS,NKPJ,Marksističke organizacije”Crveni” i Marks 21.
Položaj radnika u Srbiji je katastrofalan,70% radnika ima platu ispod 300 eura,20% radnika od 300 do 500 eura,7% radnika od 500 do 700 eura a 3% preko 700 eura.Zato su radnici u Srbiji najsiromašniji u Evropi.Skup je organizovan na Trgu Marksa i Engelsa a zatim je organizovana šetnja do spomenika Dimitrija Tucovića.Komunisti su uzvikivali parole “Bando buržujska”, ” Ni Vučić ni DOS,već vlast narodnog fronta”itd.
Komunisti Srbije su poručili radnicima da će njihov položaj biti sve gori,dok se ne uključe u borbu protiv kapitalizma zajedno sa komunistima.

 

KOMUNISTI SRBIJE IZ SUBOTICE OBELEŽILI 100.GODIŠNJICU OSNIVANJA KPJ

Na trgu Žrtava Fašiza aktivisti Komunista Srbije iz Subotice su položili cveće i održali konferenciju za štampu povodom 100 godina od osnivanja KPJ. Posle toga su položili cveće i na spomenik obešenim komunistima 1941.godine. Ovaj događaj je propraćen u lokalnim medijima u Vojvodini.